Samenvatting eerste drie weken - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu Samenvatting eerste drie weken - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu

Samenvatting eerste drie weken

Blijf op de hoogte en volg Silvano

21 Oktober 2014 | Ghana, Kintampo

Good afternoon everybody!

De vind ik leuks en mooie reacties doen me goed:) het is fijn om mijn ervaringen met jullie te kunnen delen!

De tijd vliegt voorbij en het wordt wel eens tijd voor een samenvatting van de eerste drie weken.
De eerste drie weken moest ik bij het project blijven. mijn project is in Tanoso zelf. De andere vrijwilligers komen 1x in de twee weken in het weekend naar Tanoso. Het vrijwilligers verblijf is drie huizen naast het huis van het gastgezin waar ik verblijf. Daar is ook een toilet waarvan ik gebruik maak. De meeste vrijwiliggers komen uit Duitsland en Oostenrijk. Er is geen andere Nederlander. wel een Duitse dame die Nederlands kan, maar daar praat ik ook Engels mee. We hadden geprobeerd. Om Nederlands te praten, maar dat was vrij apart. Omdat we gewend zijn Engels te praten was het half brabbelend Nederlands en Engels.

Eerste voetbalervaring
Nadat ik van de markt weer thuis was, wou ik eigenlijk gaan slapen, maar toen zag ik de kinderen voor het huis voetballen. Toen moest ik maar even een balletje meetrappen. We gingen naar het voetbalveld en er kwam van alle kanten kinderen aan die meeliepen, want obruni(whiteman) ging voetballen. Op het 'voetbalveldje' lagen overal stenen en het verbaasde me dat alles goed ging. We speelde 5 tegen 5 met de oudsten rond de 14 jaar. En de kleintjes rond de 7 jaar zaten langs de kant. De familie leden kwamen kijken en het ging er fanatiek aan toe.
Na een kwartier begon het te regenen en niet zo zachtjes! Ik keek Thomas( mijn broeder van 14 uit het gezin) aan en hij zei we play! Ik keek om me heen en het was geen 5 tegen 5 meer. Iedereen kwam het veld op, om te voetballen, maar ook om te dansen, het was geweldig. Het zelfde kippenvel moment als op Decibel toen mijn vrienden en ik de main stage opliepen! Zegt wel genoeg Onie boys:D! Iedereen deed zijn shirt uit en had een big smile:) Mijn witte t-shirt kwam later nog goed van pas toen mijn hand bloedde na een duik in het water. Mijn huid is natuurlijk niet zoveel gewend.

Voetbal kijken PSG- Barcelona
Op 1 klein scherm met 50 man in een ruimte waar niet meer mensen bij kunnen. Het brengt een gezellig sfeertje! Iedereen was voor Barcelona zo ook mijn vriend Edmund de docent van school. Dus ik was maar voor PSG om het een beetje spannend te houden. Al was het beter dat Barcelona zou winnen voor het Nederlands voetbal. Je kunt op meerdere plekken voetbal kijken. Wij keken voetbal in de 'voortuin' van iemands huis.
3-2 voor PSG wat een wedstrijd en sfeer! Het enige nadeel was dat je moest staan. Staan bij een wedstrijd van Feyenoord doe ik maar al te graag, maar een wedstrijd op tv, doe mij maar een zitplek. Dus gingen we de keren daarop naar een soort buurthuis waar je voetbal kan kijken naar meerdere wedstrijden tegelijk en met een zitplek:)!

Naar de kerk
Iedereen heeft een religie in Ghana. Christendom, Islam en Traditioneel. Zelf ben ik niet religieus, maar ik wou een keer ervaren hoe een kerkdienst gaat in Ghana.
Iedereen is gelovig, maar lang niet iedereen gaat naar de kerk. Het is vrij om te gaan en vanuit het gezin waar ik verblijf gaat meestal alleen de oudste zoon Kwame (22) naar de kerk. We gingen dus samen.
Zingen, dansen, bidden en veel stilzitten. Op een gegeven moment dacht ik dat we moesten bidden en ik zat daar met mijn ogen dicht en mijn handen in elkaar. Opeens kreeg ik een harde beuk van Kwame en hij zei what are you doing? Praying zei ik en hij keek me niet zo blij aan. Hij dacht dat ik lag te slapen:p nadertijd toen ik het hem uitlegde kon hij er wel om lachen. Het mooiste moment was dat iedereen op stond en dat we elkaar gingen begroeten. Verder was het dus veel stilzitten. Het was een leuke eenmalige ervaring.

Fitness (voor de liefhebbers onder ons zoals mijn broeder Dio)
Zwaar, heel zwaar! 30° de ene keer bewolkt en de andere keer met de zon.
Er zijn vele plekken waar je kan trainen, allemaal bij mensen achter thuis. Er is 1 grote binnen sportschool, maar dat is een uur rijden. Dat is me net wat te gek. De gym met het meeste apparatuur is vlakbij mijn school, 15 minuten lopen. Na schooltijd ga ik langs de gym en je kan je wel voorstellen 3uur op middag wat de weersomstandigheden zijn. Nog geen dumbell opgeteld en ik zweet al! De weg terug naar huis is altijd leuk met mijn bezwete lijf en mijn roodgekleurde hoofd. Waarom niet in de avond denk je dan? Het is hier vroeg donker tussen 6 en 7 en er is geen verlichting. Het is zwaar zoals ik zei. De ene keer zwaarder dan de andere keer, maar het geeft me een voldaan gevoel na de workout.
Om me te registreren moest ik in het weekend tussen 5 en 7 sochtends naar de gym komen. Dus was ik er rond 6 uur. Ik had al veel ghanezen gezien, maar dit waren de grote jongens. Mijn motivatie muziek kon in de tas blijven, knallen!!
De meeste ghanezen hebben een sterk lichaam door het zware werk wat ze doen, maar er zijn er weinig die fitnessen.
Ook van fufu maken een Ghanese maaltijd worden ze sterk! Daarover in een later verslag meer met filmpjes.

Cultuurverschillen
Elke dag is een avontuur! Je ziet en ervaart zoveel dingen die anders zijn dan bij ons in Nederland. Dat is de reden waarom ik hier ben gekomen en ik word rijkelijk beloond. Niet alles is even positief, maar daarover meer in mijn volgende verslag.
Deze week zal ik nog een verslag maken met de cultuurverschillen.
Volgende week maandag zal ik foto's en video's uploaden als het internet werkt en de elektriciteit aanwezig is.

Voor nu bedankt voor het lezen en tot de volgende keer:)!

  • 21 Oktober 2014 - 18:52

    Ina:

    Mooi verslag en k kijk alweer uit naar de volgende.
    By the way, hoe is het met je bloedende hand afgelopen?

  • 22 Oktober 2014 - 20:54

    Dio:

    Kerl top om te lezen dat je op alle fronten avontuur om je heen hebt!
    Je schrijft boeiend man! Kijk idd uit naar de volgende verslagen!
    Volgende trip al gepland??

    Spreek je

  • 01 November 2014 - 17:37

    Harm:

    Moaatiiiieee.. De talentschrijver is weer op gang. Wie weet ga je ooit nog een boek schrijven over Ghana.
    Klinkt allemaal goed man, leuk verslag met leuke ervaringen en avonturen. Keep going and enjoy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kintampo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Afscheid

14 Januari 2015

Oud en nieuw en rondreis deel 2

11 Januari 2015

Kerst en rondreis

20 December 2014

Samenvatting laatste weken

22 November 2014

Cultuurverschillen
Silvano

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 4231

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: