Weekend Kintampo en de week erna - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu Weekend Kintampo en de week erna - Reisverslag uit Kintampo, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu

Weekend Kintampo en de week erna

Door: Silvano Miskotte

Blijf op de hoogte en volg Silvano

20 Oktober 2014 | Ghana, Kintampo

Hellooo

Hoe is het met jullie?
Bedankt voor het lezen van mijn vorige verslag en voor de leuke reacties:)!
Afgelopen week wou ik elke dag bezig gaan met het verslag omdat ik nogal een beetje achterloop:P De ene keer was er geen elektriciteit en de andere keer was er elektriciteit, maar deed het internet het niet op het kantoor of in het internetcafe.

Nu ben ik weer op kantoor en de wifi werkt eindelijk goed:)!
Elke maandag ben ik nu op kantoor om bezig te gaan voor school. Vorige week heb ik kennisgemaakt met mijn supervisor hier in Ghana. Een vrouw die al 17 jaar werkzaam is als Social Worker. Het was een erg interessant gesprek.

Oké, vorig weekend 18 oktober was ik een weekend weg naar Kintampo. Waarom Kintampo? Omdat daar van horen zeggen mooie watervallen te vinden zijn en aangezien ik natuur fantastisch vind moet ik dat natuurlijk gezien hebben. Allereerst was het spannend om dit alleen te ondernemen. De andere vrijwilligers waren op hun project en konden niet mee. Het verkeer is chaos en niet iedereen spreekt goed Engels, maar dat zijn de uitdagingen waar ik van hou:)! In Nederland is alles goed geregeld je ziet op veel plekken informatie borden, maar hier is dat niet zo. Hier zijn de mensen jou informatie bronnen, ze zijn erg behulpzaam en nemen alle tijd voor je omdat de meesten toch alle tijd hebben. Zaterdagochtend vertrok ik om acht uur. Eerst met de trotro naar het centrum, dan met de taxi naar het busstation en vervolgens met de bus naar Kintampo.
Wacht, wacht dit ging te snel, want onderweg maak je natuurlijk weer van alles mee.
Tijdens de taxi rit begon het te regenen en ik wou mijn raam dicht doen. nou was het zo dat er geen draaihendel was. Toen ik de chauffeur vragend aankeek pakte hij een draaihendel van de vloer en hij vertelde dat de ander was gestolen en dat hij de ene die over was altijd verstopt. Okeee, nu ben ik wel wat gewend met mijn zadel die gestolen wordt in Almeloooooo, maar grappig was het zeker.

Eenmaal bij het busstation aangekomen is het wachten totdat het busje helemaal vol zit en dan vertrekt hij pas. En ik had het geluk dat ik één van de eerste was:P In de tussentijd kan je dus van alles doen en aangezien het lekker weer is geniet ik daar maar volop van. Verder maak je een praatje met verschillende mensen. Ze hebben alle tijd en ze vinden het leuk wanneer je een praatje met ze komt maken. Er wordt veel gelachen, velen noemen mij Rakitic en als het niet Rakitic is dan is het wel Dirk Kuyt.
Kintampo is meer richting het noorden het ligt centraal in Ghana. Hoe meer je richting het noorden komt hoe armer het wordt. Hierover vertel ik in mijn volgende verslag meer.
Onderweg maak je ook weer genoeg mee en dat terwijl ik de helft van de reis aan het slapen was. Je ziet busjes met van alles bovenop de busjes waaronder dieren zoals geiten. Op de weg verkopen ze van alles naast de auto's water, fruit,brood, maar ook tandpasta en toiletpapier. Ze verkopen het door de ramen en ze rennen soms de auto/busjes achterna om het geld te krijgen of het product te geven. Water wordt verkocht in een sachet en je betaald er €0,025,- voor en dat is dan 0,5 liter. Mij hoor je niet klagen:)!
Het autorijden hier is uiteraard ook anders dan in Nederland. Iedereen heeft zijn eigen regels. Een auto zonder deuken valt eerder op dan een auto met deuken.
acht uur ging ik weg en ze zeiden het is drie uur rijden en hoelaat denk je dat ik er was? Juist drie uur in de middag. Het rijden is misschien 3 a 4 uur, maar het wachten neemt veel tijd in beslag.
Het is niet zo dat de Ghanezen dat zo leuk vinden, maar de busjes rijden niet eerder dan dat hij vol is i.v.m. de omzet.

Het weekend
Je maakt snel nieuwe vrienden. We gingen naar het restaurant en in de avond naar een bar. Ik ging op tijd naar bed om de volgende dag vroeg op te staan om naar de watervallen te gaan.
Het was bijzonder mooi, ook al was het niet zo groot. Er waren andere vrijwilligers met kinderen van een weeshuis. Het water was oranje vanwege de regen. Het water was lekker koud aangezien het altijd warm is is het koude water perfect. Op de plekken waar ik tot nu ben geweest is altijd veel geluid, maar daar was het stil je hoorde alleen het water en de vogels:)! Fijn om even die rust te hebben. De foto's die nog volgen vertellen de rest.
Het was een weekendje heen en terug. Op de terugreis hadden we met een crazy driver te maken. Het gaspedaal vol intrappen en vervolgens je gordel af doen. Het begon te regenen en de ruitenwissers deden het niet, maar gasje loslaten deed hij niet. Het gekke rijgedrag leidde ertoe dat sommige spullen van het dak vlogen. Waardoor hij wel even op de rem moest:P Uiteindelijk was ik veilig thuis gekomen.

En toen gebeurde datgene wat ik eigenlijk in de eerste week had verwacht, maagproblemen. De mensen hier hadden met verbazing staan kijken dat ik geen last had van mijn buik in de eerste weken en dat ik zoveel at en ook de local foods. Nu had ik in Kintampo twee keer kip van de straat gegeten en het was koud, maar ik had honger. Een risico en ik had gegokt en verloren. Het resulteerde in vele bezoeken op het toilet.
De laatste keer ziek zijn in Nederland kan ik me niet eens meer herinneren, maar nu had de voedselvergiftiging mij goed te pakken. In één week tijd was ik het nodige afgevallen. bye bye muscles:P Ik vond het zelf nog wel meevallen, maar de mensen om me heen zeiden dat ze het goed konden zien. Ik besloot om te blijven eten en veel. Ook al moest ik daardoor vaker naar het toillet. Ik had geen honger, maar ik moest op kracht blijven. Hierdoor was ik na enkele dagen weer beter en na drie keer fitness was mijn kracht volledig terug.
Ik was een week niet op school geweest en ik kreeg bezoek van twee leerkrachten en de man van de administratie op school. Vandaag was ik even langs de school gegaan en alle kinderen uit mijn klas vlogen me in mijn armen. Dat geeft je uiteraard een goed gevoel:)!


Nu ben ik hier een maand en is dit mijn 2e verslag. zoals ik in het begin zei loop ik een beetje achter. Deze week wil ik alles inhalen en vervolgens wil ik elke maandag een verslag maken om up to date te blijven.


Thanks voor het lezen and have a nice day:)!



  • 20 Oktober 2014 - 20:46

    Marcel Otte:

    Leuk verslag hopelijk beter te pas en dat je niet weer ziek wordt. Veel plezier en succes daar. Groetjes uit almeloooooo

  • 20 Oktober 2014 - 20:48

    Rita Ligtenberg:

    Gaaf om je verhaal te lezen, een heel andere wereld. Hopenlijk ben je weer opgeknapt en tot je volgende verslag! Kijk uit naar de foto's. Groetjes van Rita. Wij gaan donderdag naar Harm, heel veel zin in.

  • 20 Oktober 2014 - 21:50

    Pleun:

    Goed tweede verslag! :D leuk om zo mee te genieten en te leren van je verhaal!

  • 20 Oktober 2014 - 21:58

    Ina Reinders:

    Silvano dat is weer een mooi verslag wat je hebt geschreven. Fijn dat je er goed doorheen gekomen bent betreft die voedselvergiftiging. Zo te lezen wordt je geduld wel heerlijk op de proef gesteld. Maar dat is wel aan je besteed, relax man........

  • 21 Oktober 2014 - 01:02

    Harm:

    Je kan mooi babbeln moat.. leuk om te lezen allemaal. Heel wat anders . vet om mee te maken man.. het is je van harte gegund.. maak er wat moois van de komende weken En ben benieuwd naar je nnnolgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kintampo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Afscheid

14 Januari 2015

Oud en nieuw en rondreis deel 2

11 Januari 2015

Kerst en rondreis

20 December 2014

Samenvatting laatste weken

22 November 2014

Cultuurverschillen
Silvano

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 4256

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: