Cultuurverschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Silvano Miskotte

Blijf op de hoogte en volg Silvano

22 November 2014 | Ghana, Kumasi

Hellooo:)!

Elektriciteit een apart verhaal in Ghana.De eerste maand dat ik in Ghana was , was er het ene moment elektriciteit en het andere moment weer niet. Vervolgens was er twee weken lang elke dag 24uur elektriciteit en de afgelopen weken was er nauwelijks elektriciteit. Mijn verslag was ik dan ook van plan om twee geleden online te gooien. Haha maar 'this is Ghana for you' is wat de mensen hier dan zeggen.
Wanneer je naar de reden vraagt is het zo dat niemand weet waarom. Wel heb ik verschillende vermoedens gehoord, maar wat waar is weet ik niet. Er wordt ze in ieder geval niks verteld door de regering of door de electricity company. De mensen betalen ervoor en de helft van de tijd krijgen ze niks en wat o.a. een gevolg is dat voor sommige mensen het werk stil ligt overdag.

Wanneer ik het heb over hier of over Ghana dan praat ik eigenlijk over de stad Kumasi en om precies te zijn de wijk Tanoso. In elk land in Afrika is het anders en ook binnen Ghana zijn er verschillen. Je kan het vergelijken met Europa en Nederland. Bijvoorbeeld Almelo my hometown in het oosten van Nederland is op vele gebieden anders dan Amsterdam in het westen. Zo is het ook in Ghana van horen zeggen. Het zuiden is anders dan het noorden, in december reis ik naar het noorden en tegen die tijd maak ik daar een apart verslag over. Elke stad, dorp is weer anders in Ghana.
Elk persoon is uniek, wel zijn er een paar overeenkomsten te noemen die ik tot nu toe bij elke Ghanees heb gemerkt.

Tijd- wat is dat? 7 uur oké ik zie je wel ergens tussen 7 en 8.
Gelukkig heb ik daar niet veel moeite mee en moeten de ghanezen vaker wachten op mij dan andersom.

Geloof- Iedereen in Ghana is gelovig. Christen, Moslim of Traditioneel. Iedereen gelooft op zijn eigen manier, maar iedereen is religieus.
Ze vinden het dan ook erg gek dat ik niet gelovig ben. Met de meesten kan je erover praten en wanneer je het uitlegt dan begrijpen ze het, maar sommigen die snappen het niet en willen maar al te graag een christen van mij maken.

Sociaal en vriendelijk- Van de mensen die ik tot nu toe heb ontmoet is iedereen sociaal en vriendelijk. Ghanezen staan erom bekend en dat is terecht ook. Nu ben ik een obruni(whitemen) en tegen mij zijn ze extra aardig, maar als ik om me heen kijk zijn ze ook zo tegenover elkaar. Toen ik met de familie daarover aan het praten was zeiden ze ook iedereen is familie en hier zal dan ook niet snel oorlog zijn. Wanneer je de weg niet weet of een vraag hebt nemen ze alle tijd voor je, ze leven dan ook bijvoorbeeld niet met veel werkdruk, dus die tijd hebben ze ook.

Respect, vooroordelen- datzelfde geldt voor respect en vooroordelen. Ze tonen respect voor elkaar. Ze maken nauwelijks kwetsende opmerkingen naar elkaar. Ze lachen liever samen. Het zijn vrolijke mensen die elkaar accepteren hoe ze zijn.
Wanneer ik les gaf aan leerlingen van 16 en ik het had over racisme wisten ze niet wat racisme was. Zij zien een blank persoon als een goed persoon. Alles wat een blanke doet is goed en ik kan dat nog steeds niet bevatten. Ergens snap ik het wel. De enige blanke mensen die zij zien zijn vrijwilligers die met alle goede bedoelingen hier naartoe gaan. Op die manier zien ze alleen de goede kanten van obruni's.


De familie waar ik bij verblijf.
In 1 woord Top! Zeven kinderen van 1,5 t/m 23 jaar. De oudste is nu op school en verblijft daar ook. Onderling delen ze alles. Ze hebben respect voor elkaar, voor ouderen en hun ouders. Ze vinden het leuk om dingen voor mij te doen en wanneer ik ze soms ervoor wil belonen nemen ze de helft van de tijd het niet aan. Wanneer ze moe zijn laat ik ze wel met rust en loop ik zelf wel:p de familie is open minded ze willen mij dingen leren en vinden het leuk als ik hun dingen leer. Ze gebruiken bijvoorbeeld nu een prullenbak, heel simpel eigenlijk. Ze doen vele klusjes voor hun ouders en de zonen van 9,14 en 22 gaan soms mee op de zaterdag met hun vader om te werken.

De stage school
Op school lijkt het denk ik wel veel op hoe het vroeger in Nederland ging datzelfde geldt voor hoe het in het gezin gaat. Je ziet dan ook op sommige gebieden een duidelijke achterstand. De kinderen komen tussen 7 en half 9 en sommige komen soms nog later omdat de bus elke dag te laat is:p om 7:20 staat iedereen die er is opgesteld buiten om o.a. het Ghanese volkslied te zingen. Om 7:45 begint de les. Alles gaat op een rustige manier. De leraren worden om 7uur verwacht. De meesten zijn er rond die tijd.
Er moet Engels gesproken worden op school en mogen niet in Twi(1 van de hanese talen, wat iedereen hier gebruikt) sommige kinderen in mijn klas 8/9 jaar kennen nauwelijks Engels omdat ze alleen maar twi spreken buiten school om. Ze krijgen weinig mee. Sommige kinderen hebben geen geld voor boeken en lopen daardoor al een achterstand op. Ook kunnen ze een tijdje niet op school komen omdat ze geen geld hebben. Er is ook veel verschil in soorten scholen. Je hebt scholen van de overheid en scholen dor zelfstandig zijn. De stage school van mij is een zelfstandige school en ik denk voor Ghaneze begrippen een goede school. Ik denk dat er scholen zijn met meer achterstand problemen.

Op straat
Doordat er geen haast is, is alles relaxed. De mensen groeten je en vragen hoe het gaat. De kinderen roepen obruni obruni en de wanneer je zwaait of wat terug krijgt , krijg je een mooie lach terug:) Nu ben ik vaak de enige blanke en dan is het speciaal voor de mensen. Veel werk is op straat en vele mensen relaxen in groepjes op straat. De 1werkt en de ander zit erbij. Alles gaat op een rustig tempo, voornamelijk ook door het klimaat. Er zijn mensen die zeggen geef me geld, geef me eten, koop dit voor mij, ik wil een laptop. Wanneer ze iets vragen gebruiken ze niet het woord alsjeblieft. In het begin was dit erg wennen en ik werd er ook niet blijer van. Na een paar dagen had ik door dat de mensen haast nooit het woordt alsjeblieft gebruiken en nu weet ik het , maar ik blijf het apart vinden. Wanneer iemand mij zoiets vraagt, vraag ik soms hetzelfde aan hun, maak ik er een grapje van, leg ik ze uit dat ik niet rijk ben, negeer ik ze of als het om een ouder persoon gaat praat ik erover. Het is maar net wat voor persoon het vraagt en in welke situatie. Andere personen op straat zijn geïnteresseerd en hebben vragen aan mij en anderen willen mij hun taal leren. Het is nooit saai op straat en ik ben dan ook graag buiten. Zo heb ik kennis gemaakt met veel mensen en wanneer ik ze de volgende dag tegenkom herken ik ze soms niet meer.
Velen vragen ook of ze mijn vriend mogen zijn. Iedereen in Ghana is mijn vriend zeg ik dan. Als ze mijn nummer vragen dan leg ik ze uit dat ik niet met iedereen in contact kan blijven. Wanneer je ze dit uitlegt begrijpen ze het en zijn ze niet opdringerig. Ze vinden het mooi om iemand te ontmoeten uit een ander land. De meesten zouden graag mee willen met mij naar Nederland omdat ze denken dat het makkelijk is om rijk te worden en dat het leven daar eenvoudiger en fijner is.

Over het algemeen
Ik zie en ervaar veel positieve kanten van Ghana, maar ook minder positieve dingen, waar ik mijn ogen zeker niet voor sluit. Ik ga dat alleen niet in detail op internet beschrijven, dit uit respect voor de mensen.
Elk land heeft zijn voor en nadelen en hier face je de realiteit. In Nederland gebeuren deze dingen ook alleen is het minder zichtbaar en merkbaar voor iedereen.

in mijn volgende verslag zal ik een samenvatting geven over de afgelopen weken en beschrijf ik hoe een doordeweekse ochtend eruit ziet voor mij hier in Ghana. Er valt meer te beschrijven over de cultuurverschillen daarom zal er een deel twee komen aan het einde van mijn verblijf.

Nu ga ik lekker in de zon zitten met een heerlijk setje van Paul Elstak, want er is gewoon elektriciteit:)! Hoe blij kan je zijn met elektriciteit? Mijn dag kan niet meer stuk!

Een fijn weekend gewenst en bedankt voor het lezen:)!

Ciao

  • 22 November 2014 - 20:08

    Rita Ligtenberg:

    Hoi Sil,
    Interessant verslag, geniet van de zon en electriciteit. Kijk uit naar je volgende verslag. Liefs van Rita


  • 23 November 2014 - 00:34

    Harm:

    Hahaha fijn.. electricity and sun man.. all u need.. het gaat je goed kerel

  • 23 November 2014 - 15:32

    Marcel:

    Lijkt me wel raar als enige blanke en dat ze op jouw moeten wachten. LOL

  • 23 November 2014 - 21:23

    Tanja:

    He Sil,hoe blij kan je worden na het lezen van jouw verslag.zoveel niet en dan toch zoveel blije mensen om je heen obruni!!

  • 24 November 2014 - 14:48

    Silvano Miskotte:

    Bedankt Rita! als het mee zit komt die volgende week:)

    Thanks moaddie! meer is idd niet nodig haha

    Marcel het ene moment voelt het heel gewoon en het andere moment denk ik van: oja ik ben de enige blanke eigenlijk is dat wel bijzonder en zo voelt het dan ook. Dat komt vooral door de manier hoe de mensen op mij reageren.

    Hello Tanja, dat is heel mooi om te horen:)! Precies wat je zegt, zoveel niet, maar toch zoveel blije mensen:)!




  • 17 December 2014 - 11:33

    Freeman:

    Paling! Haha, bevalt wel goed dat je niet te laat kan komen of niet? Word weer wennen als je terug bent man. Als ik dat zo lees, is het leven daar op straat wel goodlife, neem dat maar mee terug.

    Tot snel makker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Afscheid

14 Januari 2015

Oud en nieuw en rondreis deel 2

11 Januari 2015

Kerst en rondreis

20 December 2014

Samenvatting laatste weken

22 November 2014

Cultuurverschillen
Silvano

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 4224

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: