Oud en nieuw en rondreis deel 2 - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu Oud en nieuw en rondreis deel 2 - Reisverslag uit Hohoe, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu

Oud en nieuw en rondreis deel 2

Door: Silvano Miskotte

Blijf op de hoogte en volg Silvano

14 Januari 2015 | Ghana, Hohoe

Deel 2 Rondreis

Hello everybody:)
Ik was gebleven op 31 december. Waar we in de ochtend het krokodillen park, het slavenkamp en het oude dorpen hadden bezocht.
Nu hadden we in de tussentijd rondgevraagd hoe de mensen in het noorden de jaarwisseling vierden. De meesten doen niks of ze gaan naar de kerk. Er werd wel verteld dat andere mensen met elkaar gingen eten en de nacht met elkaar doorbrachten. Nu was het geval dat ik na het noorden naar het oosten zou gaan waar ik met Erika verder zou reizen. Louis in eerste instantie ook , maar hij was het vele reizen zat en besloot om terug te gaan naar Kumasi. Hij is hier nog voor een paar maanden en hij gaat een andere keer naar het oosten. De reis van het noorden naar het oosten zou een lange reis worden aangezien er geen directe weg is en je eerst naar het zuiden moet om vervolgens naar het oosten te kunnen. Dat werd een reis van 14 uur in de bus, ik besloot het om in de nacht te doen, omdat ik dan beter kan slapen en in hetzelfde ritme blijf. Wat eten, uurtje slapen, douchen en weer eten in een hotel naast het busstation. Om 6 uur ben ik vertrokken. Louis was om 4 uur vertrokken. De reis ging snel voorbij en met de jaarwisseling lag ik te slapen, haha niks geen bijzondere jaarwisseling dus, maar Erika en ik hadden nu wel 1 dag extra in het oosten! Wat een goede keus bleek te zijn. Erika was al in het zuiden en had daar oudjaarsnacht gevierd. Ze hoefde maar een korte reis af te leggen naar Accra de hoofdstad waar we hadden afgesproken. Toch neemt dat de nodige tijd in beslag en aangezien ik om 8 uur in de ochtend aankwam ben ik maar naar een hotel gegaan, daar heb ik wat gegeten, geslapen en ook fijn gedoucht. Het hotel lag midden in de 'ghetto'. De bus naar het oosten zou vanaf daar vertrekken. Het was geen frisse plek om te lopen en ik zou daar in het donker niet alleen over straat gaan. Toen ik een rondje over straat liep werd me ook door meerdere personen gezegd dat ik moest uitkijken. Dat geeft je een lekker veilig gevoel.
Na een paar uur was Erika er en we moesten vervolgens nog een paar uur wachten op de bus. Tijdens het wachten hadden we een Duits stel (Niels en Petra) ontmoet. Wat meteen goed klikte en waar we de rest van de reis mee hadden doorgebracht.
Toen we aankwamen was het 11 uur in de avond. 29uur geleden nam ik de bus vanuit het noorden:p
Samen met het Duitse stel ging ik het centrum in, Erika was moe en ging op tijd naar bed. We hadden een paar Ghanezen ontmoet die goed te pas waren, ze noemden zichzelf rasta's en ze hadden om het kwartier een lachkick met hun rode oogjes. Dan weet je wel hoe laat het is. Het was alles behalve saai met hun!
Eerst wat eten en daarna naar een bar. Nu is het zo dat ik had verteld dat iedere Ghanese oud en nieuw op zijn eigen manier viert. Nou hier in het oosten kunnen ze er wat van. 3dagen lang feest vieren! Dat geldt dan niet voor iedereen, maar het was vol in de bar en de muziek stond weer op maximaal en iedereen had het goed naar hun zin. Ik beschouwde dit maar als mijn oud en nieuw. Het was gezellig en we hadden veel gelachen met de rasta's.
De volgende dag naar de watervallen!
Eerst een berg beklimmen van 2 uur om vervolgens bij de hoogste waterval uit te komen.
Heerlijk om een berg te bewandelen en dat zo snel mogelijk! Op de slippers met de nodige adrenaline! Mijn conditie is niet meer wat het is geweest, maar eenmaal over het dode punt heen en ik ben niet meer te stoppen, zo ook merkte David onze gids die mij uiteindelijk maar voorop liet gaan.
Je hoort de waterval en op het moment dat je de hoek om komt en je ziet de waterval met de regenboog erin: Wauw! Natuur beste wat er is:)!
Het water was ijskoud, maar Niels en ik zijn er toch maar ingegaan, daarna heerlijk in de zon gelegen en genoten van de natuur om ons heen. Rechts uitzicht op een berg en links de waterval! Geniet er nu nog steeds van:)!
Bij de kleine waterval beneden waren veel mensen, voornamelijk jongeren die op 2 januari nog steeds het nieuwe jaar vierden. Na daar even gezeten te hebben zijn we teruggegaan naar het guesthouse om onze spullen te pakken om naar de volgende bestemming te gaan. Toen we aan het wachten waren op de bus kwamen we één van de Ghanese rasta jongens tegen en hij had nog steeds niet geslapen en dat was te zien ook haha. We reisden naar Jafi het dorpje met de apen. Rondom dit dorp leven de apen in de natuur. Er is 1 soort aap waarvan ik de naam niet meer weet. Het dorp vierde deze dag een jaarlijks feest. Ze verzamelen geld in voor goede doelen o.a. voor de school in het dorp. De feesten in Ghana vinden over het algemeen op straat plaats, Een paar grote boxen en ze dansen de hele avond op de straat of in het zand langs de straat. Even verderop is een barretje waar ze hun drank vandaan halen en drinken kunnen de meesten ook goed of ze hebben niet zoveel nodig:p Dansen kunnen ze in ieder geval wel als de beste en ze willen je het graag leren en daar kom ik aan met mijn goede gevoel voor ritme haha. Ik gooide mijn shuffle er maar uit, zodat het toch nog een beetje ergens op leek. Er is altijd veel lol en de mensen zijn vriendelijk en heel toegankelijk wat het extra leuk maakt.
De volgende dag vroeg op voor de apen.
Er leven zo'n 800 apen in de omgeving rondom het dorp in verschillende groepen. De ene groep is wat socialer dan de andere. De eerste groep wou de banaan uit je handen grijpen en de tweede groep kwam rustig op je nek zitten en ging vervolgens op je hand zitten en at rustig de banaan op.
Apen, toch wel één van de mooiste dieren naar mijn mening. Speels, grappig en zeker niet dom. Zolang ze maar niet achter je aanrennen met hun grote broeders de chimpansees is alles goed:p
Hierna gingen we door naar het hoogste dorpje in Ghana wat dicht in de buurt was. Wat een uitzicht hadden we vanaf het guesthouse! Daar hebben we gechilld, gewandeld en van alles genoten! This is the goodlife! Helaas duurde dit niet heel lang, want de volgende dag moesten we alweer terug naar Kumasi. In de avond hebben we de reis afgesloten bij een bar.
In het oosten zijn de mensen ook weer anders dan in het zuiden en noorden. De mensen zijn relaxed en zeer vriendelijk! In het zuiden Accra en Kumasi moeten ze al snel wat van je omdat je blank en 'rijk' bent, dat heb ik niet gemerkt in het oosten en ook niet veel in het noorden.
Het was een bijzondere reis met veel mooie ervaringen met de natuur en dieren. Veel gereisd en ook veel gewacht, waarvan alleen het wachten vervelend was. Het beste reis je met een eigen auto door Ghana.
Nu heb ik nog 1 week te gaan in Kumasi- Tanoso om alles goed af te sluiten om vervolgens twee weken aan het strand te liggen bij de hoofdstad Accra. Over drie weken zit het er alweer op en ik krijg steeds meer zin om terug te gaan! Nog even volop genieten en dan terug naar de kou:o

Bedankt voor het lezen en een fijne dag gewenst:)!

Ciao

  • 14 Januari 2015 - 13:18

    Rita Ligtenberg:

    mooi verslag, geniet er nog maar van,het is zo voorbij ,groetjes Rita

  • 14 Januari 2015 - 13:19

    Harm:

    Mooi verslag bro. Reizen beste wat er is, mensen ontmoeten, in de natuur, dingen doen. Kortom Beste. Nog veel plezier laatste weekjes man. Volop genieten

  • 14 Januari 2015 - 14:34

    Freeman:

    Fraai man! Je hebt in ieder geval al genoeg gezien. Maar daar doe je het natuurlijk ook voor. Strand in Accra ziet er ook goed uit, heb het even opgezocht haha. Geniet er nog ff van en zie je snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Hohoe

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Afscheid

14 Januari 2015

Oud en nieuw en rondreis deel 2

11 Januari 2015

Kerst en rondreis

20 December 2014

Samenvatting laatste weken

22 November 2014

Cultuurverschillen
Silvano

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 4219

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: