Kerst en rondreis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu Kerst en rondreis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Silvano Miskotte - WaarBenJij.nu

Kerst en rondreis

Door: Silvano Miskotte

Blijf op de hoogte en volg Silvano

11 Januari 2015 | Ghana, Tamale

Iedereen nog de beste wensen gewenst:)!

Kerst, mijn eerste kerst buiten Nederland en in niet zomaar een land, nee Ghana it is!
Een totaal andere belevenis en nou niet echt het kerst gevoel dat ik gewend ben.
De mensen in Ghana voelen zich vrij en dat is o.a. terug te zien aan het zingen, fluiten en dansen op straat, ze sluiten hun winkel wanneer ze dat willen en de jongens op de basisschool dragen meisjes schoenen met roze sokken. Dit zijn enkele voorbeelden en de Ghanezen zelf geven ook duidelijk aan dat ze zich vrij voelen in veel dingen.
Deze vrijheid was terug te vinden tijdens het vieren van kerst en oud en nieuw.
Iedereen doet waar ze zin aan hebben, het ene gezin doet dit uitgebreid en de ander doet er haast niks aan. Dit heeft ook gedeeltelijk te maken met het te besteden geld, maar je kunt altijd dingen organiseren wat niet zoveel geld hoeft te kosten. Hetzelfde is dat sommigen hier hun verjaardag vergeten en het voor het hele gezin een normale dag zoals andere dagen. Hoe verschillend iedereen het viert beschrijf ik verder bij het vieren van oud en nieuw.
Oké waar was ik gebleven? Kerst!
Samen met Erika hebben we voor het gezin voor het gezin gekookt, naja uiteindelijk hebben Erika en Gifty gekookt:p de mannen doen dat hier niet en dat vind ik nou ook weer niet zo erg:p
We hadden pasta gekocht met tonijn, tomatensaus en allerlei groenten. Deze combinatie eten ze normaal gesproken niet en zo hadden ze toch een keer een Europees gerecht gegeten.
Dit was niet op 1 van de kerstdagen, maar op 22decemeber en deze dag gaf mij het meest het kerstgevoel.
Dan denk je samen te gaan eten met de gehele familie? Maar nee hoor, ze eten nooit allemaal tegelijk. Ze eten in groepjes. De ouderen eten wanneer ze willen en de jongere kinderen eten gezamenlijk. Dan eet de vader apart en moeder met de jongste eten meestal ook apart.
Onthoud wel dit zijn de ervaringen vanuit mijn gezin, zo kan het overal en in elk gezin weer anders zijn.
Kerstmiddag ben ik met de familie naar de stad geweest om kado's te halen.De markt in Kumasi moet een van de grootste markten in West-Afrika zijn en het is 1 grote chaos en moet je voorstellen dat je daar als enige obruni rondloopt. Juist nadertijd ga je maar even slapen, van de drukte en aandacht wordt je moe!
De kado's: mijn familie en goede vrienden hebben geld overgemaakt om de familie wat extra's te geven deze kerst. Hiervan zijn kado's en eten gehaald en is er een straat voor het huis aangelegd en die straat dient nu als keuken en woonkamer in 1. Gifty is er nog steeds elke dag heel dankbaar voor:)! Allemaal nogmaals bedankt en ook namens de familie!
Het is super om te zien hoe blij ze er mee zijn en dat het zo nuttig wordt gebruikt!
1e kerstdag ben ik met Edmund mijn Ghanese vriend naar de dierentuin geweest en dat was verschrikkelijk. Ik zal jullie de details besparen, maar het was geen prettige ervaring. Het duurde dan ook enkele minuten voordat we weer buiten waren. Vervolgens waren we de stad ingegaan en had ik hem een Barcelona shirt gekocht als kerstkado en toen we bij zijn huis aankwamen gaf hij mij een mooi kado een Ghanese kunstwerk.
In de avond zijn we naar een bar geweest en hebben we een gezellige avond gehad.
2e kerstdag was ik bij de familie overdag en heb ik met de kinderen gespeeld. En in de avond had Gifty hun kerstmaal klaargemaakt, rijst met kip! Het scheelt dat ik dat graag eet:)! En zowat elke dag wel eet, aangezien ik gemiddeld drie keer warm eet op een dag:p
In de avond zijn we met de oudsten van de familie naar een bar geweest met nog wat anderen uit de buurt! In een Ghanese bar, staat de volume op maximaal, sommigen dansen en er hangt een fijne relaxe sfeer.

De volgende dag begon mijn reis naar het noorden van Ghana. Dit deel van de reis was samen met Louis (20) uit Zwitserland.
Wanneer je in Ghana gaat reizen en je doet dat met de bus dan moet je rekening houden met veel wachten. Het enige wat we hadden gepland is dat we de 28e en 29e in Mole het National park zouden overnachten. Dit omdat reserveren wel nodig is tijdens de vakantiedagen.
We vertrokken 5 in de ochtend en we moesten twee en een half uur wachten op het busstation voordat we gingen. Het was een reis van 6 uur naar Tamale de grootste stad in het Noorden. Doordat er geen rechtstreekse weg was naar het Mole park moesten we via Tamale en daar sliepen we 1 nacht.
In Tamale liep ik met mijn nieuwe Rakitic shirt van Barcelona. Een man van rond de dertig kwam naar me toe lopen en hij omhelsde mij en vroeg: Is it you, is it you? Zonder dat hij rakitic op de achterkant had gezien. En nu ben ik dan ook wel weer zo dat ik in het begin zeg. Yes, yes it's me. Zijn stem schoot omhoog en toen riep hij naar zijn vrienden aan de overkant it's rakitic, en toen vond ik het wel tijd om eerlijk te zijn: No i'm just a look a like.
Haha en hij kon er wel om lachen!
In Kumasi kunnen de verkopers nog wel eens opdringerig zijn, al valt dat nog wel mee als je het vergelijkt met mijn ervaringen in bijvoorbeeld Turkije . In het noorden van Ghana is dit helemaal niet het geval en zijn de mensen niet opdringerig. Wel zijn ze ook hier weer heel vriendelijk en maken ze graag een praatje. Het was apart om te zien dat er zoveel mensen op scooters en motors reden. Als je het vergelijkt met fietsen is het 95% om 5% fietsen. Ook is het contrast groot met de kleine dorpen waar ze in typische Afrikaanse huisjes leven en in de stad zie je enkele mooie en zeer dure auto's.
De volgende ochtend vroeg de kaartjes ophalen voor de bus naar Mole om vervolgens pas rond uur in de middag te vertrekken, terwijl ze zeiden kaartjes ophalen rond 7 en de bus vertrekt rond 12 uur. Ik moet zeggen hier het wachten is uiteraard niet het liefste wat je doet, maar in Nederland wachten voor een half uur is misschien wel meer frustrerend dan wachten hier. Omdat hier haast niks gestructureerd is en in Nederland meer druk achterzit door het gestructureerde leven. En dat alles hangt dan ook weer samen met de ontwikkelingen die het ene land doormaakt en de ander minder snel.
Mole National Park! Whaaa geniaal.
We hebben 1 dag volledig gebruikt om alles te zien. In de ochtend een wandel safari waarin o.a. Olifanten en apen te zien waren van dichtbij. Het park heeft geen tijgers en de leeuwen zijn de laatste 6 jaar niet meer gezien, maar toch was het gaaf, voornamelijk ook omdat dit de eerste keer voor mij was om dieren in wildlife te zien!
De Olifanten maken dan ook de meeste indruk, mooie ervaring!
In de middag hebben we een boottocht gemaakt en een unieke moskee bezoocht. Dit met twee aardige dames uit Albergen, tja kleine wereld zeggen ze wel eens!
In de middag wouden we op jeepsafari, maar aangezien ik al verbrand was bleven we bij het huisje en de safari kwam naar ons toe.
Apen, chimpansees, herten en een soort van zwein liepen rond het huis. Tijdens de safari zeggen ze blijf op 50meter afstand, maar de chimpansee denkt daar toch net iets anders over. Die loopt op 1 a 2 meter voor je langs en kijkt je een keer aan en gaat even verderop op het hek zitten en begint te plassen en draait zich een keer om, met andere woorden: Kun je het zien? Het interesseert me allemaal niet. Geniaal!
Toen het donker begon te worden wou ik twee vechtende apen filmen en daar kwam ik met het licht van de camera aanzetten. Dat vonden ze blijkbaar interessant of ze waren er niet van gediend. Ze kwamen met al hun broeders en de chimpansees die in de buurt waren kwamen ook. Snel en agressief/nieuwsgierig. Mijn camera verdween snel in de zak, terwijl Louis bleef filmen. 1 chimpansee kwam tussen het hek door en ik deed maar een paar stappen achteruit. Louis bleef staan en toen er meerderen door, over, onder het hek doorkwamen besloten we maar rennend naar onze kamer te gaan, door het raam konden we zien dat ze ons snel achterna kwamen. Mijn koekjes die buiten lagen namen ze maar mee. Het was een mooi avontuur, maar ik was duidelijk wel even benauwd. Ik heb nou namelijk niet een boekje gelezen of advies gekregen hoe te handelen in zo'n situatie haha.
De volgende dag zijn we weer naar Tamale gegaan om vervolgens naar Bolgatanga te gaan dichtbij de grens. Vanuit Bolgatanga zijn we naar het krokodillen park geweest in Paga. Vol met adrenaline en angst liep ik het park op en met grote trots en opgeheven hoofd verliet ik het park. Waar ik eerder nog wegrende voor de chimpansees, stond ik nu achter een krokodil en raakte ik zijn rug en pakte ik zijn staart op. Alles is prima zolang je er maar achter blijft staan:p
Verder hebben we een oud/nagemaakt dorpje bezocht. Waar ons de geschiedenis van het leven in Ghana werd verteld. Dit werd gedaan door een zeer grappige man! Ook hebben we het slavenkamp bezocht. Wat toch wel een aparte ervaring is en gelukkig bestaat de slavernij op die manier niet meer in Ghana. Verkocht worden in ruil voor een wapen en altijd geketend zijn tenzij je werkzaamheden moet uitvoeren.
Het noorden was mooi om gezien te hebben en voornamelijk Mole National Park en Paga het krokodillen park!
Verder is het in het Noorden tijdens het droge seizoen wel heel droog en ziet het er niet bepaald aantrekkelijk uit. De mensen zijn wel aardig, meer op zichzelf in vergeleken met andere plekken in Ghana.
Nu bewaar ik mijn oud en nieuw ervaringen en mijn tweede van mijn reis voor later, want ik ga nu even wat eten en daarna het paleis in Kumasi bezoeken.

Een fijne zondag gewenst en deel twee van mijn reis komt misschien vandaag nog online en anders in de aankomende dagen.

Ciao.


  • 11 Januari 2015 - 12:38

    Kok:

    Super vet sil! Vooral jou ervaringen in het national park! Haha gekke chimpansees

  • 11 Januari 2015 - 12:45

    Rita Ligtenberg:

    Weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Begrijp dat het weer helemaal goed met je gaat,fijn en ook nog de beste wensen

  • 29 Januari 2015 - 17:17

    Harm:

    Rondreizen in die national parks the best.
    Have fun met de verdere reis man
    Cheers Harm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Januari 2015

Afscheid

14 Januari 2015

Oud en nieuw en rondreis deel 2

11 Januari 2015

Kerst en rondreis

20 December 2014

Samenvatting laatste weken

22 November 2014

Cultuurverschillen
Silvano

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4225

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: